Waarom het uiteindelijk Olympus werd.

In mijn vorige blog kon je lezen dat ik op zoek was naar een complementaire camera naast mijn Nikon Full Frames. De samenloop der omstandigheden bracht mij dan bij de veelbesproken en populaire Fujifilm X-T2. Je hebt kunnen lezen dat ik erg positief was over dat toestel en dat het eerlijk gezegd mijn verwachtingen overtrof. Dat was eind 2016 rond de Kerstdagen. Omstreeks die dagen arriveerde in de Lage Landen ook het nieuwe vlaggenschip van Olympus, Olympus OM D-E M1 Mark II. 

 

In mijn analoge fotografieperiode heb ik ook altijd vertrouwd op het merk Olympus en vooral omdat ze toen al "out of the box" dachten bij het concipiëren van hun camera's. Eerst had ik een OM10, waarbij dan later nog de OM2 Spot/Program kwam. Opvallend toestel door de revolutionaire manier van lichtmeting rechtstreeks op de film. De OM2 Spot/program werd geproduceerd van 1984 tot 1988. 

 

meer lezen 0 commentaren

Kennismaking met de Fujifilm X-T2

Waarom schrijf ik deze blog?

 

 

Nieuwsgierigheid is een typische menselijke eigenschap, en in feite is dat een goede menselijke eigenschap want hierdoor is er progressie, maken we vooruitgang, verbeteren we onze situatie. We worden nu geconfronteerd met het feit dat vooruitgang niet eindeloos kan verder gaan maar dat vooruitgang vanaf een zeker punt omslaat in zelfdestructie, denk aan een rollercoaster die zijn hoogste punt bereikt heeft en zich dan in de diepte stort….. Het is geenszins mijn bedoeling om een filosofisch betoog op te zetten over de teloorgang van het klimaat en nog minder om te gaan doemdenken. 

 

meer lezen 2 commentaren

Model worden begint met dromen....

 

 

 

 

 

Regelmatig ga ik eens op zoek naar modellen op wat men noemt “modellensites”. Ik ga hier geen voorbeelden noemen maar ze bestaan in allerhande soorten en van zeer uiteenlopend allooi. 

Modellen bieden er zich aan via een korte beschrijving, hun eventuele ervaring en een aantal fotootjes. Wat men dan ziet is enerzijds lachwekkend maar anderzijds ook bedroevend. Ik heb het hier dan zowel over de taal van de aankondiging, de verwachtingen en de beschrijving van hun ervaring maar vooral over de getoonde foto’s. 

 

 

De taal: als je een aankondiging of een zoekertje op een modellensite plaatst verwacht je natuurlijk niet dat je hiervoor een Nobelprijs Literatuur gaat in de wacht slepen maar een correcte taal geeft toch al een verzorgde indruk. Van sommige meisjes zou je veronderstellen dat ofwel haast nooit school gelopen hebben of anders dat ze zich eerst vreselijk veel moed hebben moeten indrinken om de stap te durven zetten. Hieronder een voorbeeld.

 

 

 

 

 

De foto's bij deze blog zijn willekeurig van internet geplukt. 

meer lezen 0 commentaren

Ieder nadeel heb zijn voordeel.

 

Ieder nadeel heb zijn voordeel.

 

 

Een Cruyffiaanse uitspraak. De term “Cruyffiaans” bestaat echt, want het staat op Wikipedia. Maar dit terzijde. Want we gaan hier niet voetbal praten maar over fotografie. De basis van de fotografie. En de basis van de fotografie is “schrijven met licht”, een letterlijke vertaling van de Griekse herkomst van het woord. In de voorgaande blogs heb ik al uitgelegd dat het vastleggen van het licht op onze camerasensor niet zo vanzelfsprekend is, want dat onze camerasensor alleen maar een hoeveelheid aanwezig licht kan vergelijken met een 18% -grijswaarde. We moeten dus de voorgestelde instelling van onze camera interpreteren. Dat was in het eerste blog. 

 

In het tweede blog hebben we geleerd dat er 3 parameters zijn, die we kunnen regelen. Dat waren het diafragma, de sluitertijd en de ISO-waarde. De conclusie was dat we niet de hoeveelheid licht konden beïnvloeden maar wel hoe het binnenlaten van het licht in de camera kon geregeld worden. En daar gaan we nu mee verder. We konden door één van de drie parameters te veranderen meer of minder licht binnenlaten, of we konden er twee aanpassen of zelfs alle drie. 

 

Maar iedere aanpassing van één van deze parameters heeft voordelen maar ook nadelen. Al zal dit zeer relatief blijken te zijn. Met andere woorden, een nadeel in één bepaalde situatie kan op een ander moment een voordeel zijn. 

 

meer lezen 0 commentaren

Belichtingswaarde of Exposure Value

Belichtingswaarde of Exposure Value (EV)

 

 

 

In het vorige blog “Help, mijn camera bedriegt mij” heb ik getracht om duidelijk te maken dat we de belichtingsmeter van onze DSLR-camera’s, of van onze camera's in het algemeen, niet mogen vertrouwen omdat die meter kan alleen maar lichtwaarden vergelijken met 18% grijswaarden. Dus, als we een opname maakten van een zwart blad of van een wit blad dan werden die beide als een grijs blad weergegeven, als we zelf niet ingrepen…. We gaan nu bekijken hoe we zelf kunnen ingrijpen. 

 

Laten we het eenvoudig houden om te beginnen. We gaan buiten in de tuin of op de straat staan en gaan een opname maken met onze camera. Liefst gedurende de dag als we het eenvoudig willen houden. Met het doosje dat wij “camera” noemen gaan we het aanwezige licht willen vatten of capteren of vangen. We willen een beeld vasthouden of vastleggen met onze camera, dit betekent dat we het aanwezige licht willen vastleggen. In het pikkedonker is er geen licht aanwezig dus kunnen we ook geen beeld vastleggen. 

 

De hoeveelheid licht die op dat ogenblik op de straat of in de tuin aanwezig is wordt bepaald door de eventuele bewolking, het uur van de dag, schaduw van omgevende bomen of gebouwen, enz,… Wijzelf zeggen dan ook dat het een heldere dag is of een donkere dag. Dat doet ook onze camera: hij meet het aanwezige licht en geeft daar een lichtwaarde aan, een cijfer, wat wij de belichtingswaarde noemen. In het Engels noemt men dat de Exposure Value of afgekort EV. We gaan er nu van uit dat we die lichtwaarde niet kunnen veranderen. 

 

 

meer lezen 2 commentaren